Camp Canada

Camp Canada

torsdag 16. august 2012

Helsport Fjellheimen Superlight



Helsport fjellheimen superlight
Jeg kjøpte dette teltet av Helsport på villmarksmessa på Lillestrøm tidligere i år. Måtte dra på villmarksmessa for å få kjøpt dette teltet, da det ikke var til salgs i noen butikker på dette tidspunktet. Jeg stresset med å skaffe det med tanke på å få testet teltet noen døgn før jeg skulle krysse Island i sommer. Jeg har et Fjellheimen x-trem som jeg har brukt på flere vinterturer. Jeg er godt fornøyd med løsningene fjellheimen teltene har, og når det nå kom en utgave i «superlight» var jeg ikke i tvil om å gi dette en sjanse. Å få et så romslig telt til under 2 kilo anså jeg som en verdifull løsning til denne turen.

Jeg fikk en grei avtale når jeg kjøpte teltet på messa, fikk med en del ekstra reserveutstyr, som er kjekt å ha når man skal bo noen uker i telt, og en avtale på å få påsydd noen stormmatter enkelte steder og ekstra barduneringsfester (til hjelp under ugunstige forhold på Island).

Teltet er romslig for to personer. Det er et romslig fortelt, som gir plass til mye utstyr «inne». Jeg liker å ha sekker tilgjengelige i forteltet, samt en kjøkkenplass for matlaging. Innerteltet er også romslig for to personer, og teltet har grei takhøyde så man kan sitte uten å måtte krumme ryggen.
Det er gjort noen endringer på ventilasjonen på dette teltet i forhold til hva jeg er vant til på Fjellheimen tidligere. Noe mindre ventilasjonsmuligheter i duken er kompensert med og en nedre skjørteventil i enden. Ventilasjonen var noe av det jeg i utgangspunktet var spent på, men den har fungert godt. Tørking av klær og utlufting av kondens har ikke vært noe problem. Har brukt teltet flere dager i regn også, uten at dette har bydd på noen problemer. Eneste utfordring er ved sterk vind, da teltet blir noe urolig med denne typen ventil, og vi må holde den lukket. Hvis teltet da står i et underlag som duken ligger tett på vil det bli noe dårlig lufting til tross for vinden (jeg har som sagt også noen små stormmatter som tetter litt ekstra). Med ventilasjonen lukket er teltet stabilt og godt i vind. Avstiverene på ventilasjonslukene har en tendens til å svikte litt etter hvert, og gir litt dårligere åpning i ventilene. Jeg løste dette med litt stiv tape…
Bøyd avstiver
Stengene er tynne, og det er med en egen type plugger til teltet. Pluggene imponerte meg, lette og gode å bruke. Stengene virker solide til tross for at de er spinkle. Jeg fikk problemer med et stangledd/skjøt på Island, men hadde med utstyr og byttet stangleddet, og fikk senere reparert det som ble ødelagt.
Teltet har svært tynn duk, men med brukbar slitestyrke. Jeg var uheldig og fikk en rift i duken omtrent halvveis på Island. Valgte å ikke lime på grunn av mye fuktighet, men lot skaden være den siste uka. Selv om det var tøft vær og relativt hard påkjenning for teltet ble ikke skaden forverret. Helsport lappet det gratis for meg når jeg kom hjem.
Rift i duken
Teltet har svart til mine forventninger. Jeg vil anbefale dette teltet til par som ønsker god plass, men lav vekt.